Convoy är namnet på det Seattlebaserade IT-företag vars tjänst ska ge dagligvarugiganten Unilever tillgång till tiotusentals transporter per år. Det kan tolkas som ännu ett framsteg för den nya generationens transportörsförmedling, där Uber med sin taxi är den mest kända förebilden.
Det är Convoys vd som uppger att avtalet med Unilever kommer att resultera i tiotusentals försändelser årligen, och miljontals dollar i omsättning, återger nyhetsbyrån Bloomberg. Kontraktet skrivs på fyra år. Convoy säger sig ha knipit uppdraget framför näsan på ett antal andra ”transportteknikleverantörer”, men det hindrar inte Unilever från att anlita någon annan aktör vid sidan av.
Convoy startades i april 2015 och backas upp av Amazons vd Jeff Bezos och Ubermedgrundaren Garrett Camp. Företaget började med fokus på ad hoc-lösningar för företag som behövde en bil här och där, men sedan dess har det tillkommit stöd för regelbundna körningar.
Även Uber agerar på godstransportmarknaden, och satsar på sitt förmedlingsupplägg i kombination med teknik för självkörande lastbilar. I ett demonstrationsprojekt med dryckjätten Anheuser-Busch Inbev har Uber demonstrerat en transport med ett 18-hjuligt förarlöst ekipage fullastat med öl, längs 20 mil av en motorväg i Colorado, enligt Bloomberg. Den självkörande tekniken har utvecklats av företaget Otto, vilket förvärvats av Uber.
Företagen som utmanar traditionella transportjättar med den nya nya typen av serverbaserade förmedlingstjänster kallas ibland i branschen för disruptiva aktörer. Tjänsterna bygger ofta på att användarna, såväl säljare som köpare av transporttjänsten, bygger upp sitt rykte i kraft av hur de uppfyller sina ingångna förpliktelser. GPS-försedda mobila enheter, ofta telefoner, förmedlar positioner i realtid. Transportvillkoren är standardiserade inom tjänsten, för att utesluta behov av förhandling. IT-företaget förmedlar även betalningen, garanterar den för transportören – och skär emellan, ofta rejält.
Tanken är inte minst att en mängd av små, självständigt agerande åkare, genom den digitala organiseringen tillsammans ska kunna garantera samma transportkvalitet som en stor speditör. Unilevers kontrakt med Convoy indikerar att de verkligt stora transportköparna känner en växande tilltro till den idén. På huvudkontoren hos de traditionella speditionsjättarna lär nyheten inte gå obemärkt förbi.
Alexander Kristofersson