REPORTAGE: En ny lastbilssimulator hos Ernsts Express gör chaufförerna säkrare och stärker åkeriets konkurrenskraft. Transportnytt åkte till Avesta och fick testa simulatorn.
Ernsts Express är ett åkeri med ett hundratal tunga fordon inom koncernen, med bas i Avesta och med uppdrag över hela landet. För att stärka chaufförernas säkerhetstänk och göra åkeriet ännu mer attraktivt har företaget nyligen investerat i en ny lastbilssimulator.
Simulatorn är placerad i ett eget rum precis intill personalens fikarum, centralt på kontoret. Ett skrivbord är fyllt av tre stora, välvda skärmar. Ratt med växelspak, pedaler och en rejäl förarstol bidrar till realism.
Hela systemet är tänkt att så nära som möjligt ge en känsla av att köra en riktig lastbil. En tonårig gamer som gillar bilspel skulle känna igen sig i tekniken, för programmet körs på pc och med samma kringutrustning som säljs till dataspel. Men det är långt ifrån ett dataspel åkeriet har köpt in.
Vi får en demonstration av Björn Larsson Björnberg som annars är både chaufför och skyddsombud med kunskap om trafiksäkerhet. Trafiksäkerheten är en viktig orsak till investeringen, men det återkommer vi till.
Mängder med fordon och övningar
I simulatorn finns många olika fordon och hundratals övningar. I det här fallet väljs dragbil CE med automatväxel. Sedan väljer vi körning i stadsmiljö, för största möjliga utmaning när det gäller manövrering. Vi rullar iväg med perspektiv inifrån hytten. Motorn brummar. Miljön rör sig och ger illusionen av att vi färdas framåt medan vi möter medtrafikanter. En gps visar rutten som vi ska följa och stora speglar visar vad som händer bakom hytten.
Björn Larsson Björnberg berättar att upplevelsen är realistisk, men att ratten är mindre och att speglarna visar samma perspektiv även om man skulle frestas att luta sig fram för att försöka se längre ut. Färden rullar på men slutar abrupt när dragbilen touchar en röd/gul sidomarkeringsskärm som står i en korsning.
Efteråt kan vi se hela färden uppspelad i repris i alla vinklar utifrån fordonet, även i drönarperspektiv. Då är det lätt att förstå varför det blev fel och att analysera hur man ska göra för att kollisionen inte ska hända igen.
För att bli godkänd får man starta om övningen från början.
Första åkeriet i Sverige
Det är mjukvarubolaget Skillster som har utvecklat simulatorn, och enligt Skillster är Ernsts Express det första åkeriet i Sverige som satsat på deras simulator. Annars är deras simulator vanlig på transportutbildningarna över hela landet.
Invigningen av simulatorn på åkeriet var i februari 2023, så ännu håller man på att utveckla hur den ska användas i olika delar av verksamheten. För att få veta mer och få bakgrunden till investeringen sätter vi oss i en intervju med Johan Eriksson som är ansvarig för simulatorn och en av två vd:ar i Ernsts Express-koncernen. Han berättar om kundkrav på återkommande fortbildning, som oftast brukar vara teoretisk.
Ett stort kunduppdrag rör gastransporter som ställer särskilda krav på trafiksäkerheten. Åkeriet ville komplettera fortbildningen med något praktiskt, utan att behöva ta med en extra person i hytten och utan att det blir för likt körningen på ett vanligt arbetspass.
Nu kurs i defensiv körning
— Simulatorn kommer att vara en del i en ny intern kurs som håller på att utvecklas nu, kallad defensiv körning. Där kan man prova exempelvis vad som händer om man kör för fort i en rondell eller svänger för snävt genom en korsning. Fordonet kan välta eller man kan ta i andra bilar, säger Johan Eriksson.
Med defensiv körning menas bland annat att ha stora säkerhetsmarginaler, köra mjukt och bromsa i tid.
— En av de bästa sakerna med simulatorn är vi kan redovisa för kund att vi fortbildar bättre än tidigare, säger Johan Eriksson.
Så här till en början har ledningen försökt introducera tekniken på ett lekfullt sätt. Förutsättningarna är olika för chaufförer som är vana vid dataspel och inte. Några var kanske rädda för det nya till en början, men enligt Johan Eriksson har alla varit positiva efter att de provat. Längre fram kommer det att bli mer formellt som fortbildning.
Med början vid nästa rekryteringsomgång kommer en runda i simulatorn också att användas för effektiv sållning av kandidater. Det blir lättare och billigare än att skaffa fram en ledig lastbil för en provkörning.
Kan användas av transportelever
Även om simulatorer är ett vanligt inslag på många av landets transportutbildningar har det hittills inte använts på gymnasiet i Avesta. Tanken är att ändra på det nu, tack vare åkeriets satsning.
— Bland det bästa med simulatorn är att vi får ett ännu bättre samarbete med skolan, fortsätter Johan Eriksson.
— Nästa termin ska alla i årskurs 1 på fordons- och transportprogrammet komma hit för att göra övningar två och två tillsammans med en lärare från skolan.
Simulatorn innehåller många valbara övningar med olika syften. Allt från grundläggande manövrering som att backa med släp till körning med olika oväntade händelser, landsvägskörning i mörker och halka och att mäta reaktionssträcka och bromssträcka.
— Utbildningen som på tre år ger många elever CE-kort är viktig för vårt företag. Vi är beroende av arbetskraft, så om vi kan bidra till att stärka utbildningen är det bra för oss. Det här blir väldigt bra för skolan, säger Johan Eriksson.
Fördel för åkeriet
Enligt Johan Eriksson blir det en fördel för åkeriet att alla elever får lära känna deras företag i samband med körning i simulatorn. Det blir en liten kostnad för att få dit så många elever.
De elever som väljer inriktning lastbilschaufför och väljer arbetsplatsförlagt lärande på Ernsts Express kommer sedan också att få tillgodoräkna sig en del körning i simulatorn i sin praktiska utbildning. Där kan eleverna kosta på sig att göra en del misstag. Sedan är det förstås uppenbart att simulatorn inte kan ersätta en lastbil i utbildningen.
På frågan om det finns något som är mindre bra svarar Johan Eriksson att lite av djupet saknas, när man tittar genom rutorna och i backspeglarna.
— Och en större lastbilsratt hade kanske varit bättre, men det här funkar ändå väldigt bra.
Sedan berättar han att de bett leverantören lägga till en övning som visar risken med att läsa sms under färd.
Samarbete med truckföretag
Satsningen på simulatorn har gjorts i samarbete med företaget Truckservice som håller till nära Ernsts Express. De är inriktade på truckar, lastmaskiner och mobilkranar och deras personal kommer också att använda simulatorn, eftersom det finns passande övningar även för dem.
Till sist lägger Johan Eriksson till att simulatorn även är en insats för att stärka arbetsmiljön. Vid en ledig stund kan man stänga dörren om sig, göra en övning och ingen annan behöver veta hur det gick.
Innan vi skiljs åt får reportern med B-behörighet chansen att provköra. Samma utmanande förutsättningar som i demonstrationen. Det blir en snabblektion som visar hur annorlunda det är att köra dragbil med ett långt släp. Försiktigt iväg, läs av trafiken längre fram, håll ut i korsningarna.
Ratten skakar till när ett hjul går upp på en trottoarkant, men det är tydligen okej. Sedan blir det helt stopp när bakänden river ner en trafiksignal, trots en vänlig varning för just den korsningen.