Rederiet UECC som driver biltransporter bland annat på Östersjön har beställt två biltransportbåtar som kan drivas såväl med gas som marindiesel och tjockolja. UECC samägs av Wallenius-rederierna och japanska NYK.
De båda fartygen som vardera tar 3 800 personbilar på sina tio däck har beställts av Kawasaki Heavy Industries. De byggs på ett varv i Nantong i Kina. Fartygen kommer att levereras andra halvan av 2016.
Fartygen blir 181 meter långa och kommer att vara av isklass 1A så att de kan användas året runt i Östersjön. Fartygen är anpassade för att ta både personbilar och höga och tunga rullande laster.
Användningen av flytande gas (LNG) innebär att utsläppen av svaveloxid och partiklar nästan reduceras helt och hållet, så att fartygen klarar svavelbegränsningsreglerna som träder i kraft i Östersjön och på Nordsjön nästa år. Bränslet ger också minskade utsläpp av koldioxid och kväveoxider. Båtarna klarar en fjorton dagars tur-och-returresa på en fylld gastank. Fartygen kommer också att kunan drivas på tjockolja och marindiesel.
UECC, Wallenius Marine och NYK står för konstruktionen, tillsammans med Kawasaki Heavy Industry.