Rederiet UECC i Walleniusfamiljen har fått ”grön” finansiering av Svenska Skeppshypotek för sin nya generation av gasdrivna biltransportbåtar. Det första av de tre nya fartygen kommer att gå i trafik 2021 och kommer att kunna minska utsläppen av koldioxid med 40 procent jämfört med idag.
UECC som ägs av Wallenius och NYK tillsammans har lagt en order på tre biltransportföretag i en ny fartygsgeneration. Det är de kinesiska varven China Ship Building Trading Co och Jiangnan Shipyard som har fått uppdraget.
Svenska Skeppshypotek och lånar ut närmare 670 miljoner kronor till de nya biltransportfartygen som ”grön” finansiering.
De nya fartygen drivs med flytande naturgas vilket ger en minskning av koldioxidutsläppen med 25 procent. Genom att delvis använda biogas och andra koldioxidneutrala bränslen räknar UECC med att nå sjöfartsorganisationen IMO:s mål på en 40-procentig reduktion av koldioxidutsläppen fram till år 2030.
De klarar också IMO:s nya begränsningar för utsläpp av kvävedioxider som börjar gälla 2021.
Bilfartygen är utrustade med batterier. Batteripaketen ska användas till bogpropellrarna, ström under tilläggning och för att klara energitoppar.
– Vi har en långsiktig strategi och det är därför vi satsar på den här lösningen med en batterihybrid-LNG -ösning i våra nybyggda fartyg, säger UECC:s vd Glenn Edvardsen.
Allt eftersom biobränslen blir tillgängliga i större omfattning så siktar UECC på att använda koldioxidneutrala och syntetiska bränslen som en del av den framtida bränslemixen.
De nya bilfartygen kommer att rymma 3 600 fordonsenheter på tio lastdäck. Fartygen kommer att kunna ta höga och tunga laster på exempelvis Mafi-vagnar. Lasthöjden är upp till 5,2 meter. Fartygen blir totalt 169 meter långa och 28 meter breda.