Järnvägsstråket Oslo-Stockholm inkluderat i EU:s prioriterade förbindelser.
Europaparlamentet har beslutat att järnvägsstråket Oslo-Stockholm ska ingå i EU:s prioriterade järnvägsförbindelser, den så kallade ScanMed-korridoren — som i sin tur ingår i transportnätet Trans-European Transport Corridors (TEN-T).
Beslutet innebär dels att EU kräver högre kapacitet på järnvägsstråket, dels att det finns möjligheter till väsentligt stöd från EU.
– Vi har under de senaste åren arbetat hårt tillsammans med våra ägare för att bli en del av ScanMed-korridoren. Det är skönt att vi nu är framme vid ett beslut i EU-parlamentet, det betyder mycket för det fortsatta arbetet, kommenterar Jonas Karlsson, som är vd för bolaget Oslo-Sthlm 2.55.
Han fortsätter:
— Beslutet ställer krav på högre kapacitet i stråket, men möjliggör även betydande stöd från EU. Då förbättringar i stråket är ännu mer akuta nu när Sverige måste höja sin försvarsförmåga, finns ännu bättre möjlighet att snabbt åstadkomma stora förbättringar.
Fakta
– Oslo-Stockholm 2.55 är ett bolag som ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun.
– Bolaget har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan Oslo och Stockholm och på delsträckorna där emellan.
— TEN-T är ett EU-omfattande nät av järnvägar, inre vattenvägar, närsjöfart och vägar. Det förbinder hundratals större europeiska städer med hamnar, flygplatser och järnvägsterminaler.