Terminaler och varuägare har hamnat i dragkamp om nivån på ersättningen när terminalerna släpper ut godset från konkursade Hanjins fartyg, skriver branschsajten The Loadstar.
Hanjin Shippings konkurs har vållat tvist mellan containerterminaler och varuägare om vilken ersättning terminalerna får ta ut när de släpper godset.
Ersätt oss med 1000 euro för varje vanlig container vi släpper loss, och 1500 euro för varje specialcontainer såsom tempererade, krävde Rotterdamhamnens containeroperatör ECT av containerinnehållets ägare sedan Hanjins konkurs blev känd i förra veckan. Men varuägarledets organisationer gick till domstol och fick rätt: 25 euro i administrativ avgift är okej, för övrigt får ni hålla er till terminalens prislista för faktiskt utförda tjänster, fastslog domstolen i Rotterdam.
Eurogate med stora terminaler i bland annat Hamburg och Bremerhaven deklarerar att man bara kommer att släppa gods till parter som är beredda att ta på sig alla kostnader som kan hänföras till respektive container. Och eftersom själva containrarna är del av bolagstillgångarna som rederiets fordringsägare nu får rätt till, kräver Eurogate kontant betalning av 2 000 euro i pant per 20-fotscontainer, och 4 000 euro per 40-fotare, som säkerhet för att de sedan förs tillbaka till terminalen, allt enligt The Loadstar.