PRODUKTNYTT. Danska N.C. Nielsen lanserar eldriven gaffeltruck från Konecranes i klassen 18-25 ton.
Den danska koncernen N.C. Nielsen är en av de största leverantörerna i Norden av terminaltruckar, reachstackers och gaffeltruckar i det tyngre segmentet. Bland varumärkena återfinns bland annat Terberg och Konecranes.
Nu lanserar N.C. Nielsen sin hittills kraftfullaste eldrivna gaffeltruck för heavy handling-marknaden. Detta genom att leverera den helt elektriska Konecranes E-VER med en lyftkapacitet på 18–25 ton.
Den eldrivna gaffeltrucken uppges vara en milstolpe på vägen mot Konecranes mål att elektrifiera hela portföljen innan utgången av 2026.
Enligt N.C. Nielsen är trucken Konecranes E-VER avsedd för ”ett brett spektrum av kunder i de nordiska länderna”.
— Konecranes har tagit nästa steg för att elektrifiera produktportföljen. Högre kapacitet på flaggskeppet E-VER möter en efterfrågan från kunder som vill ha utsläppsfri drift, energieffektivitet och en miljövänlig tillverkningsprocess. Vi ser fram emot att presentera denna gaffeltruck, som sätter nya standarder i kategorin, säger N.C. Nielsens försäljningschef Jørgen Peter Lund i ett pressmeddelande.
Den eldrivna gaffeltrucken är försedd med litiumjonbatterier vilka kombineras med ett Battery Management System (BMS) som övervakar batteriets hälsotillstånd och temperatur under alla förhållanden.
Batterierna uppges vara underhållsfria, och enligt N.C. Nielsen utvecklar motorn praktiskt taget ingen värme alls samtidigt som vibrationerna under körning är minimala. Detta uppges säkerställa ”hög driftstid, enkelt underhåll och avsevärt lägre servicekostnader jämfört med dieseltruckar”.
— Konecranes E-VER är utvecklad för att uppnå hög effekt med låg energiförbrukning. Detta görs med en noggrant avstämd teknologi där litiumjonbatterier, den elektriska drivlinan och ett inbyggt system för att återvinna energi skapar optimal energianvändning. Vi erbjuder även en flexibel laddningsinfrastruktur, där vi kan installera laddningsstationer överallt i företaget, kommenterar Jørgen Peter Lund.