Försäljningen av tunga lastbilar väntas bromsa in under 2024.
Försäljningen av tunga lastbilar ökade 2023 med cirka 21 procent jämfört med året dessförinnan. Antalet nyregistrerade tungar lastbilar landade på 6 620.
Men enligt branschorganisationen MRF väntar tuffare tider för lastbilsbranschen.
— Vi har nu satt prognosen för 2024 till 5 600 registrerade tunga lastbilar. Vi hade såklart gärna sett samma utveckling som under året som gått men ett flertal faktorer i vår omvärld gör att vi sänker prognosen för i år, säger Tomas Engsund, ordförande i MRF Tunga Fordon, i ett pressmeddelande.
Bland motiven till sänkningen nämner MRF det svaga konjunkturläget som främst påverkar bygg- och anläggningsbranschen som traditionellt är en viktig kundgrupp för tunga lastbilar. Dessutom påpekar man att ränteläget kommer att vara relativt högt ett tag till.
— Sedan får vi inte glömma att 2023 var ett extremt år där marknaden i princip var dopad av de leveransförseningar branschen led av i sviterna efter pandemin. 2024 ser vi en återgång till mer normala försäljningssiffror, kommenterar Tomas Engsund.
Enligt statistik från organisationen Mobility Sweden var 4,3 procent av de nyregistrerade lastbilarna förra året eldrivna. Motsvarande siffra året dessförinnan 2,7 procent.
Enligt Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden, är det inte fordonen som sätter stopp för elektrifieringen av de tunga lastbilarna.
— För att elektrifieringen nu ska ta fart behövs fortsatt utbyggnad av laddinfrastrukturen samtidigt som styrmedel som förbättrar de ekonomiska kalkylerna inledningsvis behövs, säger Mattias Bergman.