En stor del av lastporten, komplett med en gångbrygga i kajhöjd, lämnas kvar på marken när den tyska tillverkaren Hörmanns nya port öppnas för lastning av paket i fjärrbilar och växelflak. När en mindre transportbil ska lastas dras hela luckan upp.
Parcel Walk är namnet på vad som enligt Hörmann är den första industriport för pakettjänster vilken går att dela. Bakgrunden är att cirka 80 centimeter skiljer i höjd mellan golvnivån i de olika fordonstyperna, och att en port på detta sätt blir väl lämpad att användas för lastning av bägge.
På ovankanten av den nedre lamellen, som är löskopplingsbar, ligger en plan gångbrygga av plåt. När en stor lastbil eller ett växelflak ska lastas stannar dessa nere. När den väsentligt lägre transportbilen kommer, dras den nedersta portlamellen, såväl som gångbryggan, upp med luckan i luften.
Halva eller hela luckan dras upp beroende på bilens lasthöjd. (Illustrationer: Hörmann)