Nurminen Logistics, NTEX och Stena Rederi har teckat avtal om att utöka sitt befintliga samarbete gällande järnvägslösningar för containers mellan Asien och den nordeuropeiska marknaden.
I ett gemensamt pressmeddelande uppger parterna att man ser en enorm potential och efterfrågan på marknaden för snabba, pålitliga och miljövänliga järnvägslösningar för gods mellan världsdelarna.
Enligt parterna består marknadspotentialen av att handeln i Nordeuropa med Kina uppgår till över 60 miljarder euro årligen.
Parterna, som alltså redan idag har ett samarbete, uppger att man kommer dra nytta av Nurminens nordiska HUB-koncept i de finska hamnarna i Helsingfors och Kotka. Under det första kvartalet 2022 kommer man att erbjuda man FCL- och LCL-tjänster (Full Container Load respektive Less Container Load) baserade på flera förbindelser från Finland till Skandinavien och norra Europa.
Nurminen och NTEX kommer tillsammans att erbjuda järnvägstjänster samt sjöfartsförbindelser, vägtrafik och tullklarering i destinationsländerna i Europa. Ytterligare marknader som Baltikum och andra järnvägsförbindelser via Kaliningrad kommer också att utforskas.
– Vi har sedan tidigare svenska industriföretag ombord i våra lastcontainertåg från och tillbaka till Kina, Japan, Sydkorea. Med ett närmare samarbete med NTEX ett företag inom Stena Group kan vi erbjuda och snabbt producera den tjänst som behövs till den svenska, norska och danska marknaden. Tillsammans har vi alla viktiga tjänster, know-how och platser i Kina och Norden för att ta den kinesisk-europeiska järnvägstrafiken till nästa nivå, säger Nurminens vd Olli Pohjanvirta i pressmeddelandet.