Och så var de bara tre …
I början av april lade världens containerrederier om rutterna enligt sina nya allianser – tre stycken mot tidigare fyra. På rutten Ostasien–Europa kontrollerar de 99 procent av trafiken.
Lagom till att vi vant oss vid fyra stora rederiallianser – 2M, G6, CKYE och O3 – är det nu dags att lära om.
Genom sin särställning som störst på sträckan Ostasien–Nordamerika är det den nybildade alliansen Ocean som också verkar bli störst totalt. Åtminstone om man får tro en marknadssammanställning som analysföretaget Alphaliner har gjort. I Ocean ingår CMA CGM/APL, Cosco, Evergreen och OOCL.
Mellan Ostasien och Europa behåller dock alliansen 2M, mellan Maersk och Mediterranean Shipping Company (MSC), sin ledning, med 40 procent av marknaden. Med sig i alliansen har de i princip Hyundai Merchant Marine (HMM), som dock inte uppges ha fartyg på Europarutten.
Ocean tar 35 procent av Ostasien–Europa-trafiken, följd av likaledes nybildade THE Alliance med 24 procent. THE omfattar nyligen sammanslagna Hapag-Lloyd och UASC, tillsammans med YML, NYK, MOL och K Line.
Som fyra på Europarutten återfinns israeliska rederiet Zim, utan allians, med 1 procent av marknaden.
Innan den nya, rekordkonsoliderade, marknadens trafik ens kommit igång har det uttryckts misstankar om att rederier agerar i kartell för att skära ner kapaciteten och driva upp priserna i Europa. Inför april spådde dock Alphaliner att kapaciteten mellan Asien och Europa kommer att ökas med drygt 7 procent jämfört med mars, ”när rederierna växlar upp för ännu en strid om marknadsandelar”.
Alexander Kristofersson