Inför differentierade banavgifter och nya planeringsmetoder för tågtrafiken föreslår Näringslivets transportråd, som ett alternativ till höjda banavgifter under åren 2014-2025. Transportrådet lade fram förslaget vid ett möte med allianspartierna i riksdagens trafikutskott.
Banavgifterna kommer stegvis att höjas under åren 2014 – 2025 enligt Trafikverkets förslag till Nationell plan för transportsystemet. Näringslivets transportråd räknar med att uttaget av banavgifter blir 22.8 miljarder under planperioden.
– Det är orimligt att ta ännu mer betalt för en tjänst som inte levererats på ett tillfredställande sätt, säger Transportrådet i skrivelsen till trafikutskottet. Det är först när järnvägsinfrastrukturen är robust och återfått sin kapacitet som det är rimligt att ta betalt för den.
I skrivelsen föreslås att följande områden blir föremål för en skyndsam utredning som alternativ till kraftigt höjda banavgifter:
• Nya mer dynamiska planeringsmetoder, som ständiga optimeringar och successiv tilldelning, för att öka kapaciteten i järnvägssystemet.
• Differentiering av banavgifter.
•Tåglägesbaserade banavgifter som ett sätt att bättre styra tågkapaciteten och därmed skapa förutsättningar för ett effektivare utnyttjande av infrastrukturen.