Delrapport nummer två från regeringens järnvägsutredare Gunnar Alexandersson tas emot huvudsakligen positivt av varuägarnas organisation Näringslivets transportråd. Men rådet undrar varför regeringen vill vänta till årsskiftet med att bestämma åtgärder.
”Regeringen förfogar redan över ett omfattande beslutsunderlag”, skriver Näringslivets transportråd i sitt remissvar på delrapporten Koll på anläggningen, delrapport nummer två i ordningen från den pågående utredningen om järnvägens organisation.
Det var när delrapporten presenterades den 16 april som infrastrukturminister Anna Johansson nämnde att regeringen tänker presentera sina förslag kring det kommande årsskiftet. Men några av de viktigaste åtgärderna borde det gå att komma till skott med direkt, anser alltså Transportrådet.
Trots sin otåliga väntan på åtgärder instämmer Näringslivets transportråd ändå i många av rapportens ståndpunkter. Den har fokus på att Trafikverkets mycket bristfälliga överblick över underhållsbehovet måste bli bättre, med hjälp av såväl it-lösningar som tydligare organisation.
En annan punkt som väger tungt i utredarens delrapport är distinktionen mellan så kallade utförandeupphandlingar och funktionsupphandlingar. Funktionsupphandlingarna fungerar dåligt när det inte är dokumenterat vilket tillstånd anläggningarna är i, och därför bör Trafikverket under omständigheterna använda sig mer av utförandeupphandlingar, föreslår Gunnar Alexandersson. Och även om externa utförare även i fortsättningen ska stå för mycket av arbetet så framhåller utredaren att det bör stå Trafikverket fritt att utföra arbete självt när det bedöms exempelvis att konkurrenssituationen bland externa utförare är otillräcklig. Näringslivets transportråd framhåller att verket ändå bör använda funktionsupphandlingar där det är lämpligt, och att det inte får ske en återgång mot mer av statligt utförande generellt.