Kommer den svenska regeringen att agera för att få ett undantag från IMO-reglerna om svavelutsläpp? Den frågan fick infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd när hon besökte Näringslivets Transportråds höstmöte 30 oktober. Frågan förpassas nu vidare till Miljödepartementet som leds av Lena Ek.
Europaparlamentet har nu beslutat att sänka gränsen för sjöfartens svavelutsläpp i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen till 0,1 procent från och med 2015. Samtidigt får övriga EU använda bränslen med svavelhalter upp till 3,5 procent fram till 2020. Därefter gäller 0,5 procent.
Näringslivets Transportråd uppmanar nu regeringen att verka för att svavelbeslutet mildras eller att införandet skjuts fram i tiden. Enligt Transportrådet är det fullt möjligt, genom att få till stånd ett undantag från svavelreglerna. Svavelreglerna hanteras av FN-organet International Maritime Organization, och följer den så kallade Marpol-konventionen.
Transportrådet uppger att det finns ett inofficiellt franskt förslag att göra undantag för roro- och ropaxfartyg. Transportrådet föreslår också att fartyg av typen Handysize (bulkfartyg med kapacitet på 35000 – 58 000 ton) och Panamax (maxlängd ca 290 meter, djupgående ca 12 m) ska ingå, enligt en skrivelse som undertecknats av Transportrådets ordförande Per Bondemark och kanslichef Guy Ehrling.
Brevet som är adresserat till Näringsdepartementet. Där svarar Caroline Karlsson pressansvarig hos infrastrukturministern att ”frågan ägs av Miljödepartementet”. På Transportrådet säger Guy Ehrling att man är väl medveten om det, men valt att gå via Näringsdepartementet eftersom svavelbeslutet har så stor betydelse för svensk industri.
Näringslivets Transportråd får stöd av Svenskt Näringslivs miljöchef Inger Strömdahl som i en artikel på organisationens hemsida också uppmanar regeringen att ta initiativ till att mildra IMO-beslutet eller förskjuta det i tid.
Transportrådet menar att de skärpta svavelreglerna kommer att få betydande effekter för industrin och att det finns risk för att de motverkar sitt syfte eftersom transporterna kommer att flyttas från sjö till land.
Samtidigt säger man att det är viktigt för miljön att successivt skärpa utsläppskraven. Men nu går det i en takt som gör att teknikutvecklingen inte händer med. Tekniklösningarna för svavelrening till sjöss är inte kommersiellt tillgängliga i praktiken.
Se också:
– Svavelreglerna ger kraftigt ökat dieselpris
Sjöfartsverket ska inte ha skrubbrar