Viktgränsen för B-körkort hämmar investeringar i både el- och gasdrivna lätta lastbilar, menar Transportföretagen som tillsammans med tre andra branschorganisationer därför begär en ändring av Körkortslagen.
Den svenska transportnäringen befinner sig mitt i en omställning mot allt mer eldrivet i sina fordonsflottor och det är än så länge framför allt eldrivna lätta lastbilar man investerar i. Men här utgör Körkortslagen ett hinder, menar bland andra Transportföretagen.
– Problemet uppstår när vi kör med biogas och elfordon eftersom gastanken och batterier väger så pass mycket. Vi tappar 30–60 procent i lastkapacitet. Det innebär att vi behöver ha fler lastbilar i trafik än vad som annars hade varit nödvändigt. Samtidigt kör vi med halvfulla lastbilar eftersom vi inte får lasta mer. Det minskar incitamentet för de som vill vara med i omställningen, berättar Christel Grip, hållbarhets- och kommunikationschef på Widriksson Logistik som har både eldrivna och biogasdrivna lätta lastbilar i sin fordonsflotta.
Transportföretagen har tillsammans med Energigas Sverige, Bil Sweden och 2030-Sekretariatet lämnat in en begäran om ändring av Körkortslagen som innebär att högsta tillåtna totalvikt bör höjas till 4 250 kilo, där vikten av den bränslebärande utrustningen får uppgå till högst 750 kilo. Det ligger i linje med det som tillåts enligt Europaparlamentets och Rådets direktiv.
– Det här är något som redan har implementerats i flera andra länder, exempelvis Österrike, Spanien, Danmark, Norge och ännu fler länder är på väg. Det innebär så klart en stor fördel för branschen som helhet. Det leder till färre fordon, minskade utsläpp och ökad framkomlighet. Det blir också en kostnadsfråga eftersom du då behöver färre fordon, förklarar Christel Grip.