Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Bland fyrhjulsdrivna flakbilar baserade på chassiversioner av befintliga skåpbilar är det VW Transporter 4motion som dominerar, och lär göra det året ut.
Sen händer det saker. Nästa generation av VW Transporter kommer nämligen att byggas av Ford som en version av Ford Transit Custom. Och dagen Custom finns inte i chassi/flak-versioner.
Alltså inga nyheter inför 2022. Den senaste uppdateringen inför 2020 härrörde främst till motorerna, vilka naturligtvis uppfyller den senaste Euro 6d6-kraven för avgasutsläpp. Två av 2,0-litersmotorns effektuttag används för de fyrhjulsdrivna versionerna, 110 kW/150 hk och 146 kW/198 hk.
150-hästarn finns med sexväxlad manuell låda alternativt sjustegad DSG-automat. vilken är standard på 198 hk-versionen. Fyrhjulsdriften är den senaste generationens Haldex-koppling som hos VW går under namnet 4motion.
Dagens pickup-versioner, med enkel- eller dubbelhytt, fick inför 2020 en ny stötfångare och en större grill för att få mer kylning till motorn. Även H7-strålkastarna var nya. Invändigt presenterades en ny instrumentpanel och detaljändringar i inredningen.
Dessutom försågs Transporter 2020 med en elektromekanisk servostyrning vilken gav en möjlighet att använda tjugo olika hjälpmedel. Exempelvis filhållningssystem, automatisk parkeringshjälp och automatisk parkering av släp. Som standardutrustning finns sidovindshjälp som träder in över 80 kilometer i timmen. Som tillval finns sidoskyddsfunktioner. Vidare kan backkameran fås i tre olika avancerade versioner.
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se