Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
När det här skrivs i årsskiftet 2021-22 är det bara att konstatera att Volkswagen håller hårt på fakta om sin nya helt eldrivna transportbil ID Buzz Cargo vilken i storlek kommer att hamna någonstans mitt emellan VW Caddy och dagens Transporter.
Trots hemlighetsmakeriet är det redan i dag möjligt att förboka bilen. Bilen kommer att visas under mars-april, försäljningen kommer att starta under första halvåret 2022 och kundleveranser beräknas komma igång även i Sverige till hösten.
ID Buzz kommer att byggas i VW-fabriken i Hannover där man hittills har tillverkat bland annat VW Transporter. Transporter i sin tur fasas ut och kommer istället att tillverkas av Ford i Turkiet som en VW-version av nästa generations Ford Transit Custom.
ID Buzz Cargo bygger på Volkswagen-gruppens nya MEB-plattform vilken är framtagen enbart för elektriska bilar. Batteriet är placerat under golvet och inkräktar inte på skåputrymmet. Till en början byggs VW Buzz enbart med bakhjulsdrift och motorn är placerad bak mellan hjulen. Längre fram kommer den även med fyrhjulsdrift och ytterligare en motor fram.
Trots den knapphändiga informationen om bilen är det känt att huvudparten av tekniken är gemensam med exempelvis VW personbil ID 4. Förarplatsen kommer att domineras av touknappar istället för traditionella reglage,
Bilen kommer även att tillverkas som personbil, utan tilläggsnamnet Cargo.
På bilden en prototyp för självkörande fordon snarlik den färdiga versionen av nya VW ID Buzz Cargo.
Foto: VW
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se