Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Toyota Proace skiljer sig på en punkt från sina av Stellantis samproducerade syskon Citroën Jumper, Peugeot Expert och Opel Vivaro. Man tar även in den korta Compact-versionen, vilket K.W. Brunn som importerar de tre övriga, har slutat med. Den korta är en av Transportnytts favoriter för effektiv närdistribution i trånga miljöer.
Proace tillverkas i tre längder med två axelavstånd varav det korta endast används för Compact-modellen. Medium bör klara sin maxlast bäst eftersom Long är förlängd bakom bakaxeln. Totallängderna är 460,9, 495,9 och 530,9 cm.
Skåpvolymerna är 4,0, för dubbelhytten, 4,6, 5,3 och 6,1 m³ för de övriga. Om man utnyttjar möjligheten att fälla upp passagerarsoffan och öppna en lucka i mellanväggen ökas utrymmena till 5,1, 5,8 respektive 6,6 m³.
Till skillnad från de tre syskonen fortsätter Toyota att marknadsföra Proace med samma 1,5-litersmotor som används i Peugeot Partner, Citroën Berlingo och Opel Combo samt naturligtvis även i Toyota Proace City. Båda med sexväxlad manuell låda. Man säljer även 2,0-litersmotorn med 106 kW/145 hk och 130 kW/177 hk. Den svagare av dem med sexväxlad manuell låda alternativt åttastegad automatlåda. Den starkaste motorn enbart med den nya åttastegade automaten.
Elmotorn i Proace Electric är densamma som i syskonen och lämnar 100 kW/136 hk och räckvidden anges till antingen 23- eller 33 mil beroende på batteristorlek. Utlovade 33 mil blev 17 mil i Transportnytts prov i vinterväglag med maxlast. Sommartid har vi kört samma bil med ca 27 mils räckvidd.
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se