Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Den nuvarande och nionde generationen av Toyota Hilux introducerades i Sverige för lite mer än ett år sedan efter att tidigare ha sålts utanför Europa. Hilux har också utsetts till ”Årets pickup 2022-2023”. Mot slutet av året kommer den även i en ny toppmodell kallad GR Sport. Mest en designmodell, men hjulupphängningen är uppgraderad med nya fjädrar och stötdämpare av monotube-typ fram och bak.
Hilux introducerades 1968 i Japan och kom till Europa ett år senare. Dock endast tvåhjulsdriven. Fyrhjulsdriften introducerades först efter tio år. I dag har Hilux tillverkats i över 18 miljoner exemplar i sex länder och säljs i 180 länder jorden runt. Förnyelsen inför 2021 syntes på fronten och att strålkastare och bakljus har ledteknik på de dyrare modellerna.
Nytt var också att 2,4-litersdieseln på 110 kW/150 hk kompletterades med en europaversion av Toyotas 2,8-liters fyrcylindriga raka diesel på 150 kW/204 hk. Prestanda har förbättrats. Exempelvis gör bilen nu 0 till 100 km/tim på cirka 10 sekunder. Nästan tre sekunder snabbare än 2,4-litersversionen.
Nytt var också att samtliga fyrhjulsdrivna Hilux nu får dra 3 500 kilo släp och att fjädringen-dämpningen är mer komfortabel utan att ge avkall på terrängegenskaperna.
Invincible var namnet på en ny utrustningsversion och den finns både som X-Cab och D-Cab, alltså med reservsäten bak respektive dubbelhytt. Hilux finns även i S-Cab-utförande med enkelhytt.. I utrustningen ingår bland annat en ny 8-tums multimediaskärm med stöd för Apple CarPlay och Android Auto. Den har också skinnklädsel och eljusterbar förarstol.
Basversionen heter Legend och även den har differentialspärr, luftkonditionering, radio och adaptiv farthållare. Mellan Legend och Invicible finns en version kallad Hero.
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se