Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Suzuki Jimny är en närmast kultförklarad terrängbil i lågprissegmentet som i sin senaste version under namnet Torakku endast säljs som lastbilsregistrerad i Sverige. Trevlig som leksak, men värdelös som ett fungerande arbetsredskap.
Suzuki Jimny Torakku är motorsvag, liten, trång, har undermålig förarplats, saknar arbetsytor i hytten, har minimalt lastutrymme, klarar mindre lastvikt än små personbilar och är instabil på vägen. Dessutom extremt instabil när den körs med sin blygsamma last.
Det handlar om ett konventionellt rambygge med en trelänks stel bakaxel med skruvfjädrar. Även fram finns en stel axel med skruvfjädrar. Bensinmotorn är numera på 1 462 kubikcentimeter och lämnar 75 kW/102 hk och vridmomentet är 130 Nm vid 4 000 varv.
Låg effekt och dåligt vridmomentet till trots klarar bilen ändå körning under terrängliknande förhållanden tack vare inkopplingsbar fyrhjulsdrift och lågväxel. Den är femväxlad, men för ljudnivå och bränslebesparande körning på landsväg efterlyser vi en sjätte växel.
Utrymmena för förvaring och arbete i hytten lyser med sin frånvaro. Lastutrymmet är åtkomligt via en sidohängd bakdörr med påhängt reservhjul. Dörren kan endast öppnas i 90 grader och blottar branschens sämsta lastutrymme. Endast 0,86 kubikmeter stort. Den tillåtna maxlasten är blygsamma 268 kg. Tro det eller ej, det är faktiskt 180 kilo mindre än vad Suzukis lilla småbil Swift klarar av.
Summan av kardemumman blir alltså att Suzuki Jimny Korakku i lastbilsutförande är en bil som i stort sett inte duger till någonting praktiskt. Som leksak är den en höjdare. Personligen skulle vi ändå kunna tänka oss att införliva ett exemplar bland familjens transportredskap.
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se