Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Den viktigaste nyheten för Renault Master är att den eldrivna version förses med ett större batteri på 52 kWh samtidigt som bilen byter namn till Master E-TECH. Under namnet Master Z.E. presenterades bilen redan 2018 och hittade till Sverige under 2020.
Den hade lika gärna kunnat stanna i Frankrike. Räckvidden var alldeles för kort och motoreffekten är orkeslöst lägst i branschen. Drivlinan härstammar från förra generationens Kangoo och motoreffekten är för storleksklassen extremt låga 57 kW/76 hk
Dessutom var batteriet på 33 kWh och vi kom aldrig upp i utlovade 12 mil. Vi hamnade runt 10 mil med full last. Vid tuffa körförhållanden garanterar Renault en räckvidd av 8 mil. Nu uppdateras bilen med ett större batteri på 52 kWh vilket enligt WLTP skall räcka till 19,5 mil i blandad körning.
En körsträcka som är långt under konkurrenterna i klassen och bilen är fortfarande lika undermotoriserad som tidigare. Nya Master E-TECH lär inte bli någon succé.
De dieseldrivna går desto bättre och är tredje bästsäljare i storleksklassen efter Mercedes Sprinter och VW Crafter. Inför 2020 försågs Master med en ny front och uppdaterad. Nya motorer gav högre effekt och minskad förbrukning. Master säljs med fram- och bakhjulsdrift i 350 versioner i tre axelavstånd, fyra längder och tre höjder samt med skåpvolymer från 8 till 17 kubikcentimeter. Framhjulsdrift för de minsta och bakhjulsdrift för de största, men versionerna överlappar varandra.
De dyra fyrhjulsdrivna versionerna, som vi både provkört och skrivit om, finns inte längre med i utbudet.
2,3-litersmotorn har dubbelturbo och effekt och vridmoment har ökats och bränsleförbrukningen har minskats. Bilen har antingen en sexväxlad manuell låda eller växlingsautomatik.
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se