Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Tillsammans med systerbilen Mercedes Citan har nya Kangoo Van utsetts till ”Van of The Year 2022”. Efter vår första provkörning bedömer vi att nya Kangoo är konkurrenskraftig i transportbilarnas minsta och försäljningsmässigt största storleklass. Den förra generationen levde på övertid och tappade sin marknadsposition. Nu ligger Renault åter där man hör hemma på tredjeplatsen i registreringsstatistiken.
Blanda inte ihop nya Kangoo Van med liknande Renault Express vilken är en efterföljare till lågprisbilen Dacia Dokker. Nya Kangoo Van bygger på en ny plattform och tillverkas i två längder, mot tre för föregångaren, samt med diesel-, bensin- och eldrift.
De tre dieselmotorerna är på 1 461 kubikcentimeter och för Sverige används de två starkaste på 70 kW/95 hk och 85 kW/115 hk samt en av två bensinmotorer på 1 333 kubikcentimeter vilken lämnar 96 kW/130 hk. Dessutom finns manuell eller automatisk växellåda.
Elmotorn lämnar 90 kW/122 hk och har ett vridmoment av 245 Newtonmeter. Litiumjonbatteriet på 45 kWh är placerat under golvet. Som standard laddas bilen med en 22 kW charmeleon-laddare. En 80 kW snabbladdare (DC) är tillval. Den klarar upp till 17 mils räckvidd på 30 minuter. Det tar 3,5 timmar att ladda från 15 till 100 procent med en 11 kW laddbox och cirka 6 timmar med en 7,4 kW laddbox.
Kango E-Tech har tre lägen för antingen maximal bromsning, ett läge som liknar körning med en förbränningsmotor och ett läge med svag motorbroms. Bromssystemet maximerar återvunnen energi oavsett hur man bromsar.
Skåpvolymen i nya Kangoo är 3,3 kubikmeter i den korta standardversionen och 4,2 i den långa. Aningen större än i föregångaren. En intressant nyhet är att sidodörren på högersida går att få i en version med 146,6 centimeters dörröppning. Det stora gapet har man uppnått genom att ta bort B-stolpen.
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se