Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Nya Renault Express är till utseendet lik nya Kangoo Van, men är i verkligheten en gammal bekant i nypressad kostym, marockotillverkade Dacia Dokker. Plattformen, och hela skåpet bakom hytten, är samma som tidigare. Dieseln på 1 461 cm3 och 70 kW/95 hk känner vi igen från Dokker, nu kompletterad med en svagare version på 55 kW/75 hk. Båda enbart med sexväxlad manuell låda.
Dokkerns populära bensinversion utgår i Sverige och Express kommer inte som elbil. Express kostar ungefär 30 000 kronor mer än gamla Dokker, men blir fortfarande den billigaste transportbilen på marknaden. Tyvärr i dubbel bemärkelse. Det handlar om ett utpräglat arbetsredskap där man knappast prioriterat komfort i hytten. Vi sitter inte bra i förarstolen, sittdynan ger oss dåligt stöd i vinkeln säte/ryggstöd, inställningsmöjligheterna är begränsade och skjutmånen bakåt är inte tillräcklig för riktigt storvuxna.
Vi saknar en arbetsyta i hytten, men i övrigt är det någorlunda välförsett med förvaringsutrymmen. Bäst är den stora hyllan i taket.
Säkerheten är ett sorgligt kapitel i Renault Express eftersom endast förarkrockkudde är standard. Finns som tillval. Det borde överhuvudtaget inte gå att köpa en bil utan krockkudde på passagerarsidan.
Skåpet, som är identiskt med gamla Dokker och är lättåtkomligt via en sidodörr med 71,6 centimeters öppning men där mellanväggen ändå stjäl cirka 2 decimeter i midjehöjd. De asymmetriska bakdörrarna spärrar inte när de öppnas i 180 grader varför de lätt blåser igen eller stänger sig själva i uppförslut.
På vägen uppför sig Renault Express helt acceptabelt, så länge man kör den tom eller med lite last. Med maxlast blir den vinglig, instabil och mycket sen i reaktionerna på rattutslag. Man får växla flitigt eftersom utväxlingen är hög varför Express är orkeslös på de högsta växlarna. Ljudnivån på landsväg är hög.
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se