Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Den är dyr och har relativt kort räckvidd. Över 1,3 miljoner kronor. Alltså nya Peugeot E-Boxer i sin mest avancerade version. De eldrivna mindre skåpen, Partner och Expert, har vi redan stiftat bekantskap med. Samtliga av Stellantis batteridrivna bilar i den stora klassen är på gång. Alltså Peugeot Boxer, Citroën Jumper och Opel Movano vilka har samma importör. Fiat Ducato, marknadsförs av Bergé auto.
Alla fyra bilarna byggs i samma fabrik på den italienska östkusten i tre axelavstånd, fyra totallängder och tre höjder i samma storlekar som dieselbilarna, vilket innebär skåp från 8 upp till 17 kubikmeter. 6,4 kubikmeter i dubbelhyttsversionen. Samtliga, även elbilen, erbjuds i chassi- och plattformsversioner.
Boxer Electric har två alternativa litiumjonbatterier på 37 respektive 70 kW/h. Det mindre för de två korta versionerna och det större i de två längsta. Räckvidden, enligt WLTP, anges till upp till 11,7 mil med det mindre batteriet och 22,4 mil med det större. Batterierna kan snabbladdas upp till 80 procent på en timme. Man lämnar åtta års eller 16 000 mils garanti för 70 procents laddningskapacitet.
Elmotorn lämnar 90 kW/122 hk med ett vridmoment av 260 Nm. Hastigheten är begränsad till 110 km/tim. Till 90 km/tim för 4-tonsversionerna.
Inför 2020 ökades cylindervolymen i de tre tvålitersdieslarna till 2,2 liter. Växellådorna är fortfarande bara sexväxlade manuella. Jämför med Fiat Ducato som försetts med en niostegad automat.
För fem år sedan var inkopplingsbar fyrhjulsdrift från franska specialistföretaget Dangel en nyhet. En ganska dyr historia. Merkostnaden blir från ca 130 000 kr upp mot 170 000 kr, beroende på motor- och skåpstorlek. Vi hittar fyrhjulsdriften i broschyren, men inte i prislistan.
Foto: Peugeot
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se