Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Den tredje generationen av Opel Vivaro byggs numera av Opels ägare Stellantis och bilen är en synnerligen nära släkting till Peugeot Expert, Citroën Jumper, Toyota Proace och senare under året även en Fiat. Tidigare byggdes bilen av Renault som en version av Renault Trafic.
Vivaro byggs i tre längder med två axelavstånd varav det kortaste enbart erbjuds för den minsta karossen vilken är 460 cm lång. Ett smidigt skåp för innerstadstrafik som tyvärr inte finns med i det svenska utbudet. De övriga två är 495- och 530 cm långa. Bilen finns bara med en takhöjd.
Vivaro byggs liksom syskonen som skåp, dubbelhytt, minibuss och en chassi-platta-version.
De PSA-byggda bilarna har högre maxlast än den tidigare Renault-byggda Vivaron och även släpvagnsvikten är högre. Opel Vivaro går också att få med samma fyrhjulsdrift i 145-hk versionen som för Peugeot Expert och Citroën Jumpy. Ett tyvärr ganska primitivt system till en hög kostnad, från 141 250 kr.
All teknik liksom skåputrymmena är identiska med de franska syskonen vilket innebär att man exempelvis får automatiskt öppnande sidodörr. En genomlastningslucka till utrymmet under passagerarsätet ger möjligt att transportera gods upp till 402 cm. Nya Vivaro går också att få med PSA:s åttastegade automatlåda i kombination med båda motorerna.
En nyhet för året är att Vivaro även erbjuds i en elversion i L2- och L3-längderna. Elmotorn lämnar 100 kW/136 hk med ett vridmoment av 260 Nm. Med ett litiumjonbatteri på 75 kWh anges räckvidden till 23 mil och med ett batteri på 75 kWh till 33 mil, enligt WLTP-normen.
Elversionerna kostar från 716 125 kronor upp till 839 500 kronor. Tillsammans med sina två koncernsyskon utsågs elversionen av Vivaro till ”Van of the Year 2021”.
Foto: Opel
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se