Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Det finns två nyheter för Mercedes Sprinter i flak- och chassi-versionerna. Det handlar om nya motorer hämtade från personbilsprogrammet och en ny fyrhjulsdrift.
Motorn är fyrcylindrig och på 2,0-liter. Effektuttagen är 84 kW/114 hk, 110 kW/150 hk, 125 kW/170 hk och 140 kW/190 hk. Till de fyrhjulsdrivna bilarna används bara den starkaste motorn. Ytterligare en nyhet är en niostegad automatlåda, även den hämtad rån personbilssidan. En 6-växlad manuell låda är standard.
Liksom tidigare säljs Sprinter med fram- bak- eller fyrhjulsdrift, varav den senare alltså är helt ny inför 2022. Tidigare var fyrhjulsdriften inkopplingsbar och gick även att kombinera med lågväxel. Numera är den permanent och fördelar kraften mellan fram- och bakaxel i samverkan med bilens antispinn och antisladdsystem. Fyrhjulsdriften är även tillgänglig för C-kortsbilarna med 5.5-tons totalvikt.
Sprinter i flakversion säljs med enkel- eller dubbelhytt i tre längder under namnen Kompakt, Standard och Lång, varav de två senare går att kombinera med fyrhjulsdriften. I den längsta varianten med enkelhytt är standardflaket på hela 9,2 kvadratmeter. Enkelhytten är avsedd för tre personer och dubbelhytten för sju personer.
Bilen är dessutom uppkopplad på en hög nivå där operativsystemet MBUX styrs på en stor pekskärm. Systemet har 3D-grafik, intelligent röststyrning på svenska och bilen är kompatibel med både Apple Car Play och Android Auto.
Foto: Mercedes
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se