Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Nya Mercedes Citan tillverkas i två längder med tre dieslar, två bensinmotorer och en elmotor varav den senare anländer under andra halvåret 2022. Vid årsskiftet 21-22 fanns enbart de två starkaste dieslarna att köpa i Sverige med det korta axelavståndet. Liksom tidigare byggs bilen hos Renault men Mercedes har förändrat fronten med mjukare linjer, sin egen grill och egna strålkastare.
I inredningen har Mercedes arbetat om den övre delen av instrumentpanelen där de fyra ventilations- och värmeutsläppen på panelen är överdrivet stora, runda och utstickande. Mer diskreta i Kangoo. Mercedes säger sig också har gjort ändringar beträffande sittkomforten.
Utrustningsversionerna heter Base och Pro och bland flera olika paket finns ett stylepaket och ett lastpaket. Citan är den sista av Mercedes nya transportbilar som erbjuds med förbränningsmotor.
Dieselmotorerna, godkända för HVO, är på 1 461 kubikcentimeter och lämnar 55 kW/75 hk, 70 kW/95 hk samt 85 kW/116 hk. De två senare kommer i första skedet. Bensinmotorerna på 1 333 kubikcentimeter ger 75 kW/102 hk respektive 95 kW131 hk. De två starkaste dieslarna och den starkaste bensinmotorn går att få med sjustegad automat.
Elmotorn lämnar 75 kW/102 hk och den teoretiska räckvidden anges till 28,5 mil enligt WLTP. Bilen kan AC-laddas med 11 eller 22 kW. Med snabbladdare upp till 75 kW varför den kan laddas från 10 till 80 procent av batterikapaciteten på runt 40 minuter.
Skåputrymmena i Citan och Kangoo är naturligtvis desamma. Men, lösningen med borttagen B-stolpe saknas på Citan. Däremot erbjuder man en version där passagerarstolen går att fälla ner i golvet på samma sätt som i Kangoo för att ge ett plant lastutrymme fram till instrumentpanelen i kombination med att halva mellanväggen är gallerförsedd och viks in mot förarplatsen.
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se