Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Efter Transportnytts provkörning av den eldrivna kinesiska 3,5-tonaren Maxus e-Deliver 9 är det bara att konstatera att de etablerade eldrivna 3,5-tons bamsingarna har fått en fullvärdig utmanare.
Maxus är ett dotterbolag till SAIC Motor, Shanghai Automotive Industry Corporation, och grundandes så sent som 2011. 2018 började norska RSA med import av Maxus personbilar och lätta lastbilar och representerar i dag bilarna i samtliga nordiska länder.
Maxus e-Deliver 9 importeras med två axelavstånd, två längder och en takhöjd. Skåpvolymerna är 9,7 och 11,0 kubikmeter. Motoreffekten är 150 kW/204 hk och man kan välja mellan tre batterier.
Det största på 88,55 kWh skall klara 29,6 mil i 25 plusgrader enligt WLTP. Vi klarade cirka 21 mil i 3 plusgrader med 785 kilo maxlast och körning i ekonomiläget. Den låga maxlasten är ett problem som bilen delar med alla 3,5-tonsbilar och orsakas av att gränsen för B-körkortet går vid 3,5 ton.
Med batteriet på 72 kWh anges räckvidden till 23,6 mil och med det minsta batteriet på 51,5 kWh till 18,6 mil. Väljer man 9,7 kubikmeterskåpet och det minsta batteriet får man lasta 1 125 kilo. Utvändigt skvallrar den traditionellt utformade grillen om att bilen ursprungligen är framtagen för en dieselmotor.
Det 11 kubikmeter stora skåpet är lättåtkomligt via en bred skjutdörr på högersidan. Alla bilar i Sverige levereras med en skjutdörr även på vänstersidan, vilken som tillval kostar 7 375 kronor. Tyvärr finns det ingen spärr i öppet läge varför den tunga dörren stänger sig själv i utförslut.
Bra öppnande bakdörrar vilka blockerar i både 90 och 180 graders öppning. Dock alldeles för veka hållare, varför vinden lätt tar de stora seglen och smäller igen dörrarna. De går även att öppna i 236 grader mot skåpets sidoväggar. Inredningen i skåpet är tillval för 13 625 kronor.
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se