Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Det säljs bara ett fåtal fyrhjulsdrivna chassi- och flakversionerna av MAN TGE trots att bilen en av de bästa i segmentet med en väl fungerande fyrhjulsdrift för landsvägskörning till ett överkomligt pris.
En udda bil i Sverige vilket förklaras av att den importeras som ett komplement till MAN:s tunga bilar med få försäljningsställen. Att den ändå är ett säkert köp beror på att den tekniskt är identisk med VW Crafter. Syskonen tillverkas parallellt på samma band i en fabrik I Polen.
Som fyrhjulsdriven pickup erbjuds MAN TGE i två axelavstånd, tre längder och med enkel- eller dubbelhytt. Längderna för de fabrikstillverkade flakversionerna är 620,4 cm, 700,4 cm och 740,4 cm Totalvikterna är 3,0 och 3,5 ton.
Fyrhjulsdriften av Haldex-typ är densamma som i VW Crafter och VW Transporter. Sexväxlad manuell låda eller åttastegad automat. MAN TGE har också ett brett utbud av assistans- och säkerhetssystem.
Motorn är en 2,0-liters TDI-motor som i de fyrhjulsdrivna versionerna används i två effektuttag på 103 kW/140 hk i turboversionen och med 130 kW/177 hk i biturboversionen.
Vid introduktionen i Sverige hade MAN en målsättning att nå 5-6 procent av marknaden fram emot 2022. När det här skrivs har man 0,13 procent. Man har lite att jobba på.
För övrigt kan vi informera om att Importen av MAN:s last- och transportbilar i Sverige den första augusti övertogs från MAN Truck & Bus Sverige AB av Svenska Neoplan AB som bildar ett nytt bolag under namnet Lions Truck AB.
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se