Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Nya Jeep Gladiator introducerades under 2019, för övrigt Jeeps första flakbil sedan 1992, men först nu har den hittat till Sverige. Ett 50-tal bilar har sålts under 2021. Gladiator är flakversionen av Jeeps terrängbil Wrangler. Redan tidigare fanns det direktimporterade exemplar här, oftast med en 3,6-liters bensin V6:a på 210 kW/285.
Vid introduktionen berättade Jeep att Gladiator är avsedd att konkurrera med etablerade pickuper som Toyota Hilux, Ford Ranger och Isuzu D-Max. Och det lär den säkert göra, beträffande terrängegenskaper, men i övrigt spelar den i en egen division.
För pressen hävdade Jeep att Gladiator är bäst i klassen beträffande dragvikt och maxlast. Släpvagnsvikten angavs upp till 3 470 kilo och maxlasten till 729 kilo. De exemplar vi hittat får dra 2 721 kg och lasta 565 kilo. Som den påläste Transportnytt-läsaren känner till är 3 500 kilo en normal släpvagnsvikt för dagens utbud av 3,5-tonspickuper och flera av dem har maxlaster runt 1 000 kilo.
Motorn är en diesel V6:a från italienska VM Motori på 3.0 liter och 190 kW/264 hk. Bensinmotorn, en 3,6-liters V6:a på 210 kW/285 hittar Du i direktimporterade bilar. Växellådan är en sexstegad automat eller en sexväxlad manuell låda för bensinaren och en åttaväxlad automat för dieseln.
Längden är 553,9 centimeter, bredden 187,5 centimeter och axelavståndet är 348,7 centimeter. Bilen tillverkas i fyra utrustningsutföranden. Intressant är en version där man exempelvis enkelt kan plocka bort dörrarna och verkligen åka ”nercabat”.
Foto: Jeep
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se