Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Inför 2022 ser vi samma Isuzu D-Max som uppgraderades inför 2021 i betydligt högre utsträckning än vad som syns utanpå. På en svensk pickupmarknad som halverats både beträffande antalet modeller och försäljning ligger Isuzu D-Max på en tredjeplats efter Toyota Hilux och Ford Ranger.
Den uppdaterade utgåvan bygger på en styvare ram samt längre fjädringsväg för framvagnen vilket är avsett att ge ökad komfort, ge bättre vägkontakt och ökad framkomlighet på tuffa underlag. Bak förstärktes fjädringen med ett extra lastavkännade passivt fjäderblad.
Interiören är personbilslik och den läderklädda panelen domineras av en 9-tums pekskärm. Stolarna har eljustering och baksätet är rymligare. D-Max har också ett nytt förarassistanssystem vilket bygger på en stereokamera kompletterad med radar och sonar. Systemet har hela elva olika funktioner, kallas ADAS och är standard i bilens samtliga utföranden.
D-Max säljs i pickupernas alla tre karossutförande, alltså enkelhytten Single Cab, Extended Cab med reservbaksäte och dubbelhytten Double Cab. Utrustningsnivåerna kallas XRS, XRM, XRL och XRX.
Den näst senaste generationen av D-Max kom inför 2017 med dagens motor vilken är på 1 898 cm3 mot 2 499 cm3 för föregångaren. Effekten både på den nuvarande och den gamla 2,5-litersmotorn är 120 kW/164 hk. Vid provkörningen klagade vi på att vridmomentet för den nyare är sämre.
Liksom alla konkurrenter är Isuzu D-Max ett rambygge och liksom flertalet konkurrenter har den en stel bakaxel med längsgående bladfjädrar. Naturligtvis inkopplingsbar fyrhjulsdrift med hög- och lågväxel. En nackdel är att man enbart bör köra bakhjulsdrivet på landsväg, eftersom mellandifferential saknas.
Foto: Isuzu
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se