Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Den stora nyheten för Ford Transit är att den till våren 2022 börjar säljas även som elbil med två kraftiga elmotorer. Den svagaste på 135 kW/184 hk och den starkare på hela 198 kW/269 hk. Med ett batteri på 68 kWh skall den enligt WLTP klara 31,7 mil och bilen kan ladas från 15- till 80 procent på 34 minuter med en snabbladdare på 115 kW. E-Transit tillverkas med eldrift i de flesta skåpstorlekarna och även som chassi.
Under namnen Trail kompletterades Ford Transit inför 2021 med en version med en mekanisk differentialbroms för de framhjulsdrivna. Liksom tidigare går de bakhjulsdrivna att få med fyrhjulsdrift med två extra körlägen där det går att spärra till 50/50-drivning.
I övrigt uppgraderades Transit inför förra säsongen med 2,0-litersmotorn, där den starkaste fick effekten höjd från 132 kW/180 hk till 136 kW/185 hk. Vi hittar dock inte den motorn i den senaste prislistan.
Transit har också transportbilsbranschens första mildhybrid, vilken uppges spara cirka tre procent bränsle. En remdriven kombinerad startmotor och generator ersätter den vanliga generatorn. Energin lagras i ett 48 voltbatteri och ett kontrollsystem ger tillbaka energi till motorn.
Den senaste modellförbättringen innebar att de bakhjulsdrivna versionerna fick lastförmågan ökad med ungefär 80 kilo och de framhjulsdrivna med upp till 48 kilo. De bakhjulsdrivna kan utrustas med en tiostegad automat i kombination med 170 hk-motorn. Som standard för alla versionerna gäller annars sexväxlad manuell låda alternativt en sexstegad automat.
Som skåp säljs Transit med två axelavstånd och tre längder, hade kunnat vara fyra, men man tar inte den kortaste. Dessutom i två takhöjder, vilket hade kunnat vara tre om man även tagit in den lägsta
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se