Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
På personbilssidan har steget mot rena elbilar gått via laddhybrider. På den lätta lastbilssidan går man direkt till 100 procent eldrift. Med två undantag, Ford Transit Custom PHEV är en av två laddhybriden i serieproduktion. Räckvidden är i bästa fall 4,17 mil på el och upp mot 50 mil med el-bensin.
Bilen är framhjulsdriven och drivs alltid av elmotorn vilken är kopplad till en trecylindriga 1,0-liters bensinmotor. Effekten på kombinationen är 93 kW/126 hk. Litiumjonbatteriet på 13,6 kWh återladdas vid motorbroms och kan laddas med 240 volt, 10 Ah, på 4,3 timmar. Med snabbladdning på 2,7 timmar.
Efter cirka tio mils körning förbrukade vi runt 0,7 liter bensin per mil. Priset är cirka 200 000 kronor högre än för motsvarande dieseldrivna Custom.
I övrigt är laddhybriden jämförbar med dieselversionerna beträffande mått, teknik, utrustning och moderna förarhjälpmedel. Custom säljs i två längder med två axelavstånd och även i en förhöjd version vilken vi dock inte hittar i den senaste prislistan. Den finns i fyra utrustningsversioner, Trend, Limited, Sport och Active och av fyra 2,0-liters dieselar från 2021 har den svagaste och den starkaste försvunnit ur prislistan. Kvar är motorerna på 96 kW/130 hk och 125 kW/170 hk varav 130-hästarn kan kombineras med Fords mildhybridsystem. Växellådorna är antingen 6-växlad manuell eller 6-stegad automat.
Nästa generation av Custom kommer att byggas i Fords joint venture-anläggning i Kocaeli i Turkiet. I dag tillverkas 85 procent av alla tre storlekarna av Transit-skåpen i den fabriken. Den minsta, Transit Connect, som byggs både i Koacelli och i Valencia i Spanien, fasas ut och blir en VW Caddy. Däremot blir nästa generation VW Transporter en systerbil till Ford Transit Custom och byggd av Ford.
Samtliga lätta lastbilar från Ford kommer från 2024 att finnas med batteridrift, som laddhybrider och med dieselmotorer. Fabriken i Turkiet kommer att producera både elbilarna och batterierna. Ford investerar 2 miljarder euro för att kunna öka bil- och batteriproduktionen.
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se