Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Nyheterna för chassi- och flakversionerna av Ford Transit är att de till våren 2022 börjar säljas med två elmotorer på 135 kW/184 hk och 198 kW/269 hk. Med ett batteri på 68 kWh skall bilarna enligt WLTP klara 31,7 mil och de kan ladas från 15- till 80 procent på 34 minuter med en snabbladdare på 115 kW. Men, eldriften gäller ännu så länge inte de fyrhjulsdrivna bilarna.
Dieselmotorn i den fyrhjulsdrivna Transit-pickupen kom redan för fyra år sedan då en 2,0-litersmotor ersatte föregångarens 2,2 liter. En motor som var snålare, renare, starkare och hade bättre vridmoment. Dessutom med serviceintervaller på 6 000 mil eller två år. Den motorn används även i 2022-års versioner.
Effekterna är 96 kW/130 hk och 125 kW/170 hk. Den nya motorn på 136 kW/185 hk används inte för flakbilarna och inte heller den nya tiostegade automatlådan. I dag används en sexstegad automat till de framhjulsdrivna pickupversionerna.
Stora Ford Transit presenterades under 2014 i en ny generation med fram- bak- alternativt fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdriften finns, förutom till chassi- och flakversionerna med enkel- och dubbelhytt, även till skåpversionerna. Fyrhjulsdriften går att kombinera med alla längder, utom L1, för enkelhytten och L1 och L5 för dubbelhytten.
Exempel på likvärdiga konkurrenter i pickupklassen är främst de fyrhjulsdrivna pickupversionerna av VW Transporter, VW Crafter och Mercedes Sprinter. Renault Master finns på pappret men knappast i verkligheten liksom Nissan NV400. Det går också att köpa 4WD som tillval till Citroën Jumper och Peugeot Boxer.
Fyrhjulsdriften, AWD som Ford kallar den, fungerar automatiskt när fyrhjulsdriften är inkopplad. Då styrs dragkraften till det eller de hjul som börjar spinna.
Foto: Ford
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se