Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Att Ford kommer att presentera en helt ny upplaga av sin 4WD-pickup Ranger har vi tjatat om länge. En bil som även kommer att presenteras som nya VW Amarok. Nu har man visat bilder på den nya bilen och det blir möjligt att teckna order på den i slutet av 2022. De första kunderna kommer att få sina bilar i början av 2023.
Den bil som vi presenterar här är alltså dagens Ford Ranger vilken fortsätter att rulla på under hela 2022.
Dagens Ranger härstammar från 2020 med en toppmodell under namnet Raptor vilken, till skillnad mot amerikanska F-150 Raptors V8, har en biturboversion av Fords fyrcylindriga tvålitersdiesel. Raptor är en påkostad ”livsstilsbil” som är optimerad för off road-körning. Som en följd av detta är släpvagnsvikten 2 500 kg. Övriga Ford Ranger får dra 3 500 kg.
Motorn i Ranger är Fords 2,0-litersfyra och växellådorna är antingen sexväxlade manuella eller en tiostegad automat. Ranger säljs numera även som Chassi Cab för påbyggnader medan versionen Regular Cab inte längre finns med i prislistan. De övriga tre versionerna heter Single Cab med enkelhytt, Super Cab med reservsäte bak och femsitsiga Double Cab.
Utrustningarna kallas XL, XLT, Limited, Wildtrack och Raptor.
Det som skiljer Raptor från en nästan 150 000 kr billigare Wildtrack är en kraftigare ram, andra stötdämpare fram och bak i form av fjäderben. Den stela bakaxeln har Watt-länkar. Terrängdäcken är i dimensionen 285/70 R 17. Raptor har 15 cm bredare spårvidd, 5,2 cm högre fjädring och skivbromsar även bak.
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se