Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
En Peugeot-Citroën-byggd Fiat Scudo blev en Renault-byggd Fiat Talento som nu åter blivit en Peugeot-Citroën-byggd Fiat Scudo. Turerna i bilbranschen kan synas outgrundliga. Förklaringen den här gången är samgåendet mellan Fiat och PSA som blev till Stellantis.
I Europa går nya PSA-tillverkade Fiat Scudo nu att beställa både i diesel och elversion för leverans till våren. Fiats nya svenska importör, Bergé Auto Nordic, har när det här skrivs vid årsskiftet inte hunnit installera sig och placera sin nya agentur på marknaden. Man har inte ens en fungerande hemsida.
Vi kan alltså inte lämna svenska specifikationer och priser men kan ändå beskriva bilen. Den är nämligen teknisk identisk med PSA:s Peugeot Expert, Citroën Jumpy och Opel Vivaro samt legotillverkade Toyota Proace. Se vad vi skriver om dessa bilar. Nya Scudo får alltså samma dieselmotorer och växellådor som dessa och naturligtvis även elmotorn som i dagsläget är den hetaste på eltransportbilsbilsmarknaden i Sverige.
Nya Scudo byggs som skåp, dubbelhytt och chassi i tre längder. Oklart om alla tre storlekarna kommer att importeras till Sverige. Utrustningsversionerna kallas SX, Tecnico och Business.
Utöver elmotorn på 100 kW/136 hk kommer bilarna med fyra olika dieslar. En 1,5-litersmotor på 73 kW/100 hk alternativt 88 kW/120 hk vilka kombineras med en sexväxlad manuell låda. 2,0-litersmotorn finns alternative med 106 kW/145 hk eller 130 kW/180 hk. Den första med antingen en manuell växellåda eller automatlåda och 180-hästarn enbart med åttastegad automat.
Vi kan i skrivande stund inte få information om samtliga motorer kommer att importeras till Sverige och vi känner inte heller till prissättningen.
Foto: Stellantis
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se