Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
En ny och snålare motorserie är en av tre nyheter för uppdaterade Fiat Ducato. De andra är att den kommer med eldrift under 2022 och att Fiat i Sverige fått en ny importör i form av Bergé Auto. Det senare innebär en viss förvirring när det här skriv i december 2021 med en blank hemsida. Återförsäljarna får hålla kunderna varma.
Vi har dock provkört nya Ducato i Italien med en ny dieselmotor med något mindre cylindervolym. 2 184 kubikcentimeter mot föregångarens 2 287. Effekterna är desamma som i det senaste utförandet från 2019, alltså 88 kW/120 hk, 103 kW/140 hk, 118 kW/160 hk och 132 kW/180 hk. Vikten har minskats med 15 kilo och förbrukning och koldioxidutsläpp har sänkts med ungefär 7 procent. Tankens volym har ökat från 75 liter till 90 liter.
En fördel med Ducato, i jämförelse med Stellantis-syskonen från Peugeot-Citroën-Opel, är att den har en 9-stegad automatlåda till de tre starkaste motorerna. En sexväxlad manuell låda är standard.
Fram tills nu har Fiat Professional erbjudit sin gamla 3-liters bensinmotor i gas/bensin-version. Nu har man dock lagt ner alla sina gasdrivna bilar och satsar på eldrift. Batteridrivna Ducato erbjuds både som skåp i alla storlekarna, som påbyggnadschassi och även för persontransport.
Litiumjonbatterierna är placerade under skåpet mellan axlarna och man kan välja mellan 3 eller 5 moduler vilket ger 47 kWh respektive 79 kWh. Med det mindre paketet anges räckvidden till 17 mil i blandad körning och upp till 23,5 mil vid blandadkörning, enligt WLTP. Med det större paketet är motsvarande räckvidd 28 mil och 37 mil.
Elmotorn är densamma för båda batteristorlekarna och lämnar en effekt av 90 kW/122 hk. Bilen har tre körlägen, Eco, Normal och Power. Dessutom finns ytterligare två batterisparfunktioner. Naturligtvis har e-Ducato flera uppkopplingsmöjligheter och funktioner för övervakning.
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se