Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Addax N1 ser ut som det fordon, klassat som ”motorredskap”, som den härstammar ifrån. Eldrivna Addax N1 är dock registrerad som lätt lastbil med en topphastighet av 70 km/tim.
N1-homologieringen står för lätt lastbil upp till 3,5 ton och godkännandet kräver krocktest samt brandsäkerhetstest av batteriet. Som lätt lastbil är den också berättigad till klimatbonus upp till 70 000 kr.
Bilen finns även i en version med lägre utväxling och 55 km/tim i topphastighet. N1. Addax N1 kan utrustas med kundanpassade skåp och flak i olika utföranden eller med annan utrustning.
Bilen, som importeras av e-Tron AB, tillverkas i Belgien av Addax Motors. Till standardutrustningen hör bland annat 4G- uppkoppling och möjlighet till Fleet Management.
I jämförelse med en tidigare motorredskapsklassad version har bilen utrustats med bland annat komfortfjädring, nya stolar och eluppvärmd framruta. Hytten är lägre och bredare inuti. Förutom parkförvaltningar, kyrkogårdar och liknande är bilen främst avsedd för ”last-mile” leveranser i stadsmiljö.
Elmotorn, AC 72V ger nominellt 9 kW och 180 Nm i vridmoment och litiumbatteriet är på 14,4 kWh. Laddningstiden är sex timmar. Bilens längd är 368,0 centimeter, axelavståndet 204,0 centimeter och bredden är cirka 145,0 centimeter. Maxlast upp till 1 000 kg. Garantierna är två år för bilen och fem år för batteriet.
Foto: E-tron
Pris:
Skåpstorlekar:
Motoralternativ:
Totalvikt:
Släpvagnsvikter:
Axelavstånd:
Finns också som:
Transportnytt
Box 2082
169 02 Solna
08-514 934 00
Besöksadress
Vretenvägen 6
171 54 Solna
Redaktion
redaktion@transportnytt.se
transportnytt.se
Chefredaktör
Lars Andersson
0708-29 97 26
lars.andersson@transportnytt.se
Försäljningschef
Katarina Ungman
08-514 934 72
katarina.ungman@transportnytt.se