Sträckorna Örebro–Hallsberg på E20 och Nynäshamn – Västerhaninge på väg 73 är de två vägsträckor som Trafikverket valt att utreda vidare i den fortsatta planläggningen för elvägar.
Regionerna vill gärna få del av infrastruktursatsningarna samtidigt som fordonsindustrin väntar med spänning på det teknikstrategiska beslutet: blir det luftledning eller skena i marken?
– Det är Trafikverket som bestämmer tekniklösning, säger Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg på Region Örebro län. Från regionens sida skulle vi gärna se att de bara sade att detta är elvägstekniken vi kommer köra framöver. Det skulle förenkla utrullningen av allt. Vi vill ha en standard, men det har inte fattas beslut om det ännu.
För närvarande testas olika tekniker på allmän väg på fyra platser i landet: Lund, Sandviken, på Gotland och Arlanda. Det är anläggningar som sedan kommer att plockas ner.
– Vi väntar på resultaten från dessa försök och jag gissar att vi till nästa höst kan sätta ner foten vad gäller den första permanenta anläggningen, säger Kenneth Natanaelsson, strategisk planerare på Trafikverket. Förutsatt att vägplaneprocessen fungerar på ett bra sätt.
Örebro och Nynäshamn är nu huvudkandidaterna i urvalsprocessen, förklarar han vidare och tillägger:
– Vad vi gjort är att vi kommit ner till två alternativ för den första permanenta elvägen. Vi tittar nu på båda dessa sträckningar för att landa i en av dem.