Ge ett förslag på hur nya stambanor kan byggas ut hela vägen till Malmö och Göteborg, från Stockholm. Trafikverket har nu fått det uppdraget, sa infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd på VTI:s konferens Transportforum 8-9 januari i Linköping.
Idag finns förslag på två höghastighetsbanor i Trafikverkets plan för infrastrukturen 2014-2025. Men de gäller bara mindre delar av bansträckorna: Stockholm – Järna och Göteborg – Borås.
I sitt inledningstal på Transportforum sa Catharina Elmsäter-Svärd att Trafikverket nu fått uppdrag att utreda alla aspekter för tåg med högre hastigheter, hela vägen mellan storstäderna. Det handlar om att ta lägga fram förslag för spårsträckningar parallellt med de södra och västra stambanorna. Kostnadskalkyler och nya alternativ för finansieringen ingår också i uppdraget. De nya banorna ska klara tåg med hastigheter på 250 – 320 km/tim.
Enligt infrastrukturministern är den kraftigt växande regionaltrafiken med passagerare en av de faktorer som driver på behovet av nya spår. Trafikverket har en och en halv månad på sig att lägga fram förslaget, det ska vara klart i februari i år.
– Trafikverket är inte okunnigt om det här. Vi har också kontrollerat i förhand om de kan vara klara till i februari, svarade infrastrukturministern när hon fick frågan om det inte var väl kort med tid för att lägga fram underlaget.