Får skarp kritik av Transportstyrelsen för införandet av det nya systemet för tågplanering.
I samband med arbetet med tågplanen för 2023 införde Trafikverket ett nytt it-system och arbetssätt, MPK, Marknadsanpassad planering av kapacitet.
Införandet av det nya systemet kantades av svårigheter och ledde till många och uppmärksammade problem i tågtrafiken.
Transportstyrelsen startade därför en omfattande tillsyn för att kontrollera om införandet av MPK genomförts enligt gällande krav på säkerhetsstyrningssystem. Det visade sig då att det fanns flera säkerhetsbrister i samband med att MPK introducerades.
Bland annat fanns det brister i riskhantering, samråd med andra parter, kompetensstyrning, övervakning, information och kommunikation.
I början av förra året beslutade Transportstyrelsen att förelägga Trafikverket att åtgärda säkerhetsbristerna. I januari 2025 är bedömningen att samtliga sju utpekade områden fortfarande har säkerhetskrav som inte är uppfyllda. Varje område vitesföreläggs därför med 5 miljoner vardera.
Trafikverket har fram till den 29 mars på sig att svara på vitesföreläggandet.
– Trafikverket ska leva upp till de rättsliga kraven enligt gällande lagar, förordningar och EU-rätt. En förutsättning för att bedriva verksamhet som infrastrukturförvaltare är att regelverket, däribland kraven på vad som ska ingå i ett säkerhetsstyrningssystem, efterlevs, uppger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen.