Riksdagens trafikutskott säger nej till att höja banavgifterna. Enligt utskottet skulle den höjning som regeringen planerar göra järnvägen mindre konkurrenskraftig. Dessutom är järnvägsnätet inte i tillräckligt bra skick för att motivera en höjning av avgifterna.
Riksdagens trafikutskott har behandlat regeringens infrastrukturproposition, som lades fram tidigare i höst. Utskottet är enigt om att säga ja till regeringens förslag om en ekonomisk ram för den statliga transportinfrastrukturen för perioden 2014-2025. Totalt handlar det om en summa på 522 miljarder kronor.
Däremot är utskottet inte enigt om banavgifterna. Regeringen har aviserat att den vill höja avgifterna successivt, för att finansiera drift och underhåll. En majoritet i utskottet bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet vill att riksdagen ska göra ett tillkännagivande att banavgifterna inte ska höjas. Anders Ygeman är utskottets socialdemokratiske ordförande.
Höjda banavgifter skulle minska järnvägens konkurrenskraft, menar utskottsmajoriteten. De anser dessutom att järnvägsnätet inte är i tillräckligt bra skick för att man ska kunna motivera en höjning. Samma argument har också Näringslivets Transportråd lagt fram flera gånger i diskussioner med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, när planerna på att höja banavgifterna förs på tal.
Moderaterna, Folkpartiet, Centern och Kristdemokraterna i Trafikutskottet reserverar sig mot förslaget. Man hänvisar bland annat till att riksdagen tidigare ställt sig bakom planerna på höjda banavgifter
Trafikutskottet är enigt om att den starka tillväxten av gruvnäringen inte får hämmas av en bristfällig infrastruktur. Utskottet vill att riksdagen ska uppmana regeringen att prioritera satsningar som främjar gruvnäringens transportbehov. Det innebär bland annat att man ska utreda en anslutning till Malmbanan från nyöppnade gruvan i Kaunisvaara, Pajala.
Trafikutskottet är också enigt om att tillsätta en utredning om järnvägens organisation. Det svenska järnvägssystemet lever inte upp till kraven på hög kvalitet och punktlighet och utskottet vill se över uppdelningen och konkurrensutsättningen av järnvägssystemet. Utskottet är dessutom oroat över de många olyckor som skett i samband med arbete på järnvägen.