Större delen av tågtrafiken förbi Hässleholm är åter igång sedan natten till onsdag 21 augusti. Tågtrafiken förbi Hässleholm stod stilla i nästan en vecka efter den förödande branden i en anlagd brand i ett gammalt magasin intill stambanan. All trafik beräknas vara igång lördagen 24 augusti.
Onsdagen 14 augusti inträffade en omfattande brand i en gammalt godsmagasin intill stambanan i Hässleholm. All tågtrafik genom området stoppades. Branden ledde till stora skador på kontaktledningsbrygga, kontaktledning, utliggare, isolatorer, räls samt signal- och högspänningskablar som måste åtgärdas.
– I praktiken måste vi bygga upp delar av en helt ny bangård. Det är en process som normalt tar år att planera och sedan veckor eller månader att genomföra, beroende på förutsättningarna, meddelar Annika Canaki, distriktschef på Trafikverket Underhåll Syd på verkets hemsida.
På kundsidan berättar Green Cargo att man fick införa bokningsstopp i fredags som hävdes under söndagen, när man haft tid att köra undan på bangårdarna. När antalet vagnar på bangården ökar för att det kommer in flera tåg än vad det går ut försvåras rangeringen.
Störningen har medfört en kraftig reducering i kapacitet mellan Hallsberg och Malmö och ökad belastning på Sävenäs bangård i Göteborg samt trafikstockning på Hallsbergs bangård. Då cirka 70 procent av Green Cargos vagnslasttrafik passerar Hallsberg skapades trafikstockning även på bangårdarna i Norrköping, Gävle, Borlänge, Ånge, Sundsvall och Boden.
– Första dygnet när olyckan hände skulle 42 av våra tåg passera Hässleholm. En del köer kunde vara sex kilometer långa. Då förstår man hur mycket tåg det handlar om, säger Thomas Augustsson, chef för Green Cargos driftcentral.
Green Cargo bokade om och reducerade antal vagnar i systemet. Det kunde innebära att transporter som inte passerade Hässleholm ändå blev påverkade av avstängningen.
– Vid midnatt fredag 23 augusti, natten mot lördag, öppnar man Skånebanan och Markarydsbanan. Just denna del är jätteviktig för oss för vi har kört med reducerade tåg sedan i onsdags.
Kunderna förstår att detta har varit en extraordinär händelse och att vi har kört så mycket vi kan och får klara av deras situation, berättar Thomas Augustsson vidare.
– Vi har daglig dialog med våra kunder, bland andra Posten som har vissa möjligheter att lägga om till lastbil eller flyg, men det är svårare för exempelvis Volvo som är en annan kund som drabbats.
Tågstopp får ofta maximal uppmärksamhet därför att passagerare drabbas, men persontåg är betydligt lättare att hantera än godståg, menar Thomas Augustsson.
– De kan åka till Alvesta och låta passagerarna kliva om till bussar och transportbolaget får en intäkt. Vi har inte det alternativet. Vi kan inte lasta om till långtradare utan måste åka på omledningsbanorna, där vi får vi slåss med persontågen och övriga tågbolag om tiderna.
Man måste förstå den skillnaden, säger han och tillägger:
– Det är en rent personlig åsikt, men man kanske skulle ge mer kapacitet till gods, eftersom persontrafiken har andra möjligheter i en situation som denna.
Mats Thorén