Svenskan Susanna Schneeberger har utsetts till chef för Supply Chain Solutions och blir Chief Digital Officer (CDO) i Kion Groups koncernledning. Det innebär att hon bland annat kommer att ansvara för Dematic-delen av koncernen.
Susanna Schneberger, som under våren har rekryterats från Konecranes högsta ledning, får ansvaret för digitaliseringen i Kion-koncernen, världens näst största trucktillverkare med Linde och Still som de mest kända märkena.
Bland annat Dematic som är inriktat på automatisering och lagersystem och som köptes av Kion för två år sedan ingår i hennes ansvarsområde. Enligt ett pressmeddelande från Kion blir en av hennes huvuduppgifter att driva på för att Kions digitala strategi genomförs.
I början av sin karriär var Susanna Schneberger verksam i internetföretag som Icon Medialab och Opentext. Hon gick sedan över till att bli ansvarig för affärsutveckling och chef för försäljning och marknadsföring i Trelleborg AB.
Därefter utsågs hon till chef för materialhanteringsföretaget Demag, som då ingick i amerikanska Terex. Susanna Schneeberger följde med till Konecranes när det finska materialhanteringsföretaget tog över hamn- och materialhanteringsdelen av Terex, bland annat Demag.
I april i år meddelade Konecranes i ett pressmeddelande att Susanna Schneeberger skulle lämna Konecranes ledning för att fortsätta karriären utanför företaget. 1 oktober träder hon in i sin nya roll i Kion Groups företagsledning
Susanna Schneeberger har examina i affärsadministration och internationella affärer från Lunds Universitet. Hon är 44 år, gift och har tre barn.