Den lanserades nyligen på nätet och tanken är att den ska vara en ny marknadsplats som ska föra samman köpare och säljare av lager och logistiktjänster.
I januari startade marknadsplatsen warehousefinder.se – efter ett och ett halvt års kundundersökningar, produktutveckling och programmering. Tanken med nätsajten är att den ska göra det enklare för köpare och säljare av lager och logistiktjänster att hitta varandra och göra affärer.
– Det är som Tinder för köpare av lagertjänster, så kallade varuägare, och tredjepartslogistiker som säljer tjänsten att hålla lager åt andra företag, säger Fredrik Wester, Managing Partner på warehousefinder.se och en av sajtens grundare.
BILDEN T.H: Anders Mesch, Anders Mesch, Styrelseordförande på Warehousefinder.se. Foto: Privat
Tjänsten kommer att vara helt gratis för varuägare medan tredjepartslogistikerna (3PL:arna) via abonnemang betalar en avgift per kvalificerad matchning som de får.
– Man registrerar sina behov, volymer och säsonger där systemet matchar mot kapacitet och kunskap hos tredjepartslogistikerna som är registrerade på siten. Sedan kontaktar 3PLaren varuägaren och de tar affären vidare. Systemet säkerställer matchningen mellan leverantör och kund, förklarar Anders Mesch, Styrelseordförande på Warehousefinder.se.
Warehousefinder kom till då logistikkonsulterna Fredrik Wester, Anders Mesch och Simon Gustafsson träffade de mer teknisk lagda Tim Edgren och Erik Hanson. De tre logistikkonsulterna tyckte sig alla se en problembild där behoven och kapaciteten inte matchar mellan köpare och säljare av lagrings- och logistiktjänster. Tim och Erik, med djupa kunskaper inom systemutveckling och programmering, förädlade idéerna och produkten växte så sakta fram.