Införandet av den elektroniska fraktsedeln för flygfrakt, e-AWB, stannade av i Norden under andra halvåret 2015. Det framgår av IATA-uppgifter som Alexander Kohnen, Nordenchef för Lufthansa Cargo presenterat. För svensk del var användningen drygt 30 procent i början på året. IATA-målsättningen är 56 procent.
Alexander Kohnen var ordförande för Nordic Air Cargo Symposium som arrangerades i Stockholm i mitten av april. I hans inledningsanförande märktes en lätt frustration över det segdragna införandet av den elektroniska fraktsedeln.
Siffrorna som omfattar Lufthansas fraktkunder i mars var dock något högre än totalsiffrorna från IATA.. De visar att Litauen är bäst i klassen. Där var 93 procent av försändelserna försedda med digital dokumentation. Norge låg sämst till med 18 procent elektroniska fraktsedlar. En orsak är att den norska flygfrakten till stor del består av export av lax. Lufthansas speditörer och varuägare i Sverige ligger någonstans mittemellan. Den lektroniska fraktsedeln användes för 43 procent av försändelserna i mars. Den internationella luftfartsorganisationen IATA:s målsättning för e-AWB som hela tiden skruvas upp ligger just nu på 56 procent.
Den elektroniska fraktsedeln är ett sätt för de reguljära flygbolagen att effektivisera sin administration, samtidigt som leveranstiderna till kund kortas och transporterna blir säkrare. Det kan sägas vara en motsvarighet till så kallat biljettlöst resande som idag blivit allt mer vanligt på passagerarsidan. Det är ett sätt att möta konkurrens från expressbolagen, ”integratörerna” och andra aktörer:
– Ni har väl sett att det händer en del på flygfraktområdet? Amazon beställde nyligen 20 stycken Boeing 767. Tror ni att Amazon behöver speditörer? Det finns anledning att fundera lite på framtiden för flygbranschen, sa Alexander Kohnen när han försökte öka konferensdeltagarnas intresse för elektroniska fraktsedlar.
Till saken hör att fraktsedeln är bara en mindre del av all den dokumentation som krävs för en sändning, vilket Kohnen också lyfte fram i sin presentation. Däremot är fraktsedeln ett viktigt dokument och en nyckel till att på sikt få hela dokumentationen pappersfri.
Samtidigt går nu IATA vidare med utse så kallade e-AWB360-airports där alla aktörer anpassat sina hanteringsrutiner till de elektroniska fraktsedlarna. I Europa finns nu fem stora flygplatser som har den statusen. 1 mars var det Amsterdam, Paris, Frankfurt, London, Milano, Zürich.
Mats Udikas