• Tillåt fordon med bruttovikter på 76 ton.
• Inför effektiva kontrollsystem som hindrar fusk med svavelhaltigt fartygsbränsle.
Det är två viktiga krav från industrin. Och gensvaret från statssekreterare Ingela Bendrot lät positivt på konferensen Transportforum i Linköping.
Varuägare och transportindustrin ägnade två seminarier åt aktuella logistik- och transportfrågor under Väg- och transportinstitutets konferens Transportforum i Linköping. Såväl Ingela Bendrot, som är statssekreterare hos infrastrukturministern, som Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm deltog.
Karolina Boholm, transportpolitiskt ansvarig på Skogsindustrierna, ställde ett rakt krav att den högsta bruttovikten på lastbilar ska ökas från 60 ton till 76 ton redan i år. Det kommer att effektivisera transporterna och minska bränsleförbrukningen. Finland tillåter redan idag så tunga fordonskombinationer.
Skogsindustrin har under flera år testat både längre och tyngre fordon på dispens. Men Karolina Boholm underströk att det i det här skedet inte handlade om fordon som är längre än dagens 25,25 meter. Bruttovikterna kan höjas genom att 25-meterskombinationer förses med ytterligare två hjulaxlar.
– Jag har inget emot tyngre fordon, sa Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm, med ansvar för att landets vägnät hålls i gott skick.
– Men vi måste försäkra oss om att bland annat broarna håller för de högre vikterna.
– Det löser man med skyltning, var Karolina Boholms recept.
– Det här kan vi prata vidare om, vi ses ju på måndag, sa statssekreterare Ingela Bendrot och syftade på ett inplanerat möte om transportfrågor den 13 januari mellan en delegation från Skogsindustrin och Näringsdepartementet.
De nya svavelbegränsningarna på fartygsbränsle införs 2015. De innebär att fartygsbränsle inte får innehålla mer än 0,1 procent svavel i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen Att kraven inte gäller exempelvis Medelhavet har kritiserats hårt av både basindustrin och av rederinäringen.
Karolina Kjellgren, Sverigechef på Wallenius Wilhelmsen Logistics, underströk att de nya reglerna kommer att innebära kraftigt ökade bränslekostnader för rederierna.
– Seriösa aktörer kommer att gå under om man inte gör något åt kontrollsystemen. Det finns starka incitament att fuska med svavelreglerna. Man kan tjäna stora pengar genom att bryta mot reglerna.
– Vi tittar på det här nu, Transportstyrelsen har ett uppdrag att beskriva hur tillsynen ska på ett effektivt sätt, sa statssekreterare Ingela Bendrot.
Seminariet ”Logistik för konkurrenskraft” leddes av Per Bondemark, SSAB samt ordförande i Näringslivets Transportråd. Stefan Back i branschorganisationen Transportgruppen var ordförande för seminariet ”Greening of Ten-T networks”.