I en lagrådsremiss sätter regeringen nu datumet för möjligheten att börja köra lastbilsekipage på 74 ton, att jämföra med dagens maxvikt på 64 ton.
Tekniskt sett är det inte bilen som regleras om, utan vägen. Den 1 mars 2017 införs en ny så kallad bärighetsklass, kallad BK4, vid sidan av de tre befintliga i lagen om vägtrafikdefinitioner.
I den nationella infrastrukturplanen för 2014 till 2025 finns sedan tidigare 2,2 miljarder kronor avsatta för bärighetsökning till 74 ton på ett utpekat vägnät. Utöver investeringen kan det fordras upp till 120 miljoner kronor per år i tillkomna underhållskostnader, enligt Trafikverkets beräkningar. På kommunala vägar blir det upp till kommunerna att klassa om vägarna till BK4 efter sitt eget tycke.
Skogsindustriernas transportdirektör Karolina Boholm hör till dem som välkomnar beskedet, men framhåller i en kommentar att det nu är viktigt att nätet av BK4-vägar blir tillräckligt stort för att det ska löna sig att investera i de större bilarna. Som exempel framhåller hon Finland, där transporter på upp till 76 ton varit tillåtna sedan 2013.
– Där tillät man de tunga transporterna på alla vägar och lagade dem först när det uppstod skador. Det har fungerat alldeles utmärkt, säger hon i ett pressmeddelande från Skogsindustrierna.
Transportnytt har skrivit mycket om vikt- och längdfrågan kring lastbilstransporter tidigare, bland annat om det motstånd mot tunga transporter som är starkt inom vissa EU-länder, såsom Österrike.