Engelska JCB gör en ny satsning på logistikmarknaden. Företaget lanserar en elektrisk teleskoplastare, avsedd både för inom- och utomhusbruk.
JCB, som i England främst är känt för sina entreprenadmaskiner, lanserade sin första teleskoplastare Teletruk redan 1997. Lösningen med pallgafflar på en teleskopbom gjorde att den dieseldrivna trucken snabbt hittade tillämpningar på byggen, jordbruk och inom återvinning. Liknande maskiner finns idag från flera tillverkare.
Även svenskutvecklade eltrucken Maxtruck hade teleskoparm. Men den lanserades aldrig som en ren teleskoplastare. Trucken tillverkades i högst ett 50-tal exemplar innan tillverkaren gick i konkurs häromåret.
Nu kommer JCB med sin Teletruk 30-19E, en maskin som hanterar upp till 3 ton och utrustad för att arbeta både ute och inne. Med teleskoparmen utsträckt till 2 meter så har den en lastkapacitet på 1 900 kg. Det betyder att den klarar att lossa och lasta ett lastbilsflak med kapell från ena sidan. En konventionell motviktstruck behöver däremot komma åt från båda sidorna.
Den nya teleskoptrucken är 2,20 m hög och har frilyft på 1575 mm, vilket gör att den också kan användas för lastning och lossning inuti containrar. Den har också tillräcklig räckvidd för att lasta en skåpbil med upp till tre europapallar. (Om bilen får ta den lasten är en annan fråga.) Bakhjulen, som drivs med var sin elmotor kan ställas i 90 grader, vilket innebär att trucken kan rotera runt sin egen axel.
En mindre teleskoplastare kan naturligtvis också användas för samma arbetsuppgifter som en vanlig motviktstruck. Så används de på JCB:s huvudfabrik i Rocester i centrala England.
JCB startar nu serietillverkningen av eltruckarna i en av sina engelska fabriker. Idag finns ett tiotal truckar ute, de har provkörts på företag som DHL och byggmaterialföretaget Saint-Gobain.
JCB har tidigare haft dieseltruckar i storleksklassen på 2,5-3,5 ton i sin TLT-serie. Hittills har användningen inom logistik varit ganska begränsad. Ett skäl är att de inte kan köras inomhus utan partikelfilter.
Teletruk 30-19E är försedd med ett konventionellt blysyrabatteri på 80V/625Ah. Det ger tillräckligt med kapacitet för ett åttatimmars arbetspass enligt JCB. Batteribyte sker bakifrån, exempelvis med hjälp av en truck. En övergång till litiumjonbatterier finns naturligtvis i planerna säger man på fabriken.
Elektrifieringen har alltså nått entreprenadbranschen på allvar. Nästan samtidigt med att JCB lanserade den första elektriska teleskoplastaren visade man också upp en ny liten elektrisk grävmaskin.
Mats Udikas