En tågurspårning i södra Danmark förstörde nästan 7 kilometer av den nordiska järnvägstrafikens pulsåder mot kontinenten den 29 november. Ett närmast totalt stopp för svensk skogsvaruexport på räls blev följden. Efter en vecka var flödet hälften av det normala, tack vare hundratals inhyrda lastbilar. Även dagligvarubranschens import från Europa har påverkats kraftigt.
– Våra operatörer hjälper oss att hitta färjor och andra transportmedel, men vi säger till våra kunder: Lägg allt ni kan på lastbil.
Det berättar Mats Erkén – vd för den svenska skogsindustrins samägda tågtransportbolag Scandfibre som svarar för 80 procent av sin branschs järnvägstransporter mot kontinenten – när Transportnytt talar med honom den 7 december, en dryg vecka efter urspårningen.
Totalt berörs 5 000 till 6 000 ton svenska skogsindustrivaror per dag, uppger Svenskt näringsliv.
– Cirka 50 procent klarar vi nu med andra transportslag, som färjor, omlett på små järnvägar med diesellok och med hundratals lastbilar, säger Mats Erkén.
De alternativa vägarna ger skogsföretagen högre transportkostnader för de varor som trots allt når ut. Lastbilar har sökts i princip över hela Europa. Många går i skytteltrafik förbi den förstörda järnvägssträckan mellan Lunderskov och Vojens på södra Jylland, men ett stort antal hämtar godset i Sverige.
– När det inträffade stod det helt still, efter en vecka har vi ersatt hälften och om en vecka kanske vi är uppe i 100 procent, säger Mats Erkén.
Dagligvarubranschens importflöden från Europa har också påverkats kraftigt av olyckan:
– En stor del av våra koloniala varor från Italien men också från Belgien och Holland transporteras via järnväg via Danmark. Vi har fått arbeta fram alternativa lösningar, säger Jonas Larsson, chef för intransport på Coop Logistik AB. Han räknar med att sträckan genom Danmark är farbar igen veckan före jul.
I Danmark jobbar nu flera arbetslag dygnet runt för att lägga ny räls längs den förstörda sträckan, som är enkelspårig. 11 000 sliprar måste bytas. Landets motsvarighet till Banverket, Banedanmark, har uppgett att trafiken planeras komma igång igen på morgonen den 19 november, med tillägget att ”årstiden är inte utan utmaningar”.
Alexander Kristofersson